środa, 29 stycznia 2014

'Ukryta Prawda', 'Wawa non stop' - jak wygladaja castingi


Widziałam, że post o tych moich przygodach telewizyjnych cieszył się dużą liczbą wyświetleń, zatem postanowiłam ponownie coś wam o tym napisać a dokładniej jak wygląda casting i jak to wygląda w praktyce.

Na casting wybrałam się z moją koleżanką z uczelni. Obie w dobrych humorach, śmieszki przeogromne Po wejściu dostajecie kartę, na której wypisujecie podstawowe dane jak wzrost, kolor włosów, wasze wymiary (na miejscu jest centymetr), coś o sobie i doświadczenie. Czasem ludzi jest dużo, czasem mniej, ale zawsze musicie na coś poczekać. Myślę, że najlepiej wybrać się jakoś przed 12, jeżeli chodzi o Stars bo za każdym razem, kiedy przychodziłam w jakimś celu koło 15, czy 16 to ludzi było okropnie dużo.

Po oddaniu ankiety, wywołają was. W pokoju prawdopodobnie będzie operator kamery i jakiś reżyser. Nie oczekujcie, że wszyscy będą mili, czy uśmiechnięci. Oni zazwyczaj są zmęczeni i znudzeni. Nawet jeżeli się do was cieszą, to szansa na obrobienie czterech literek wciąż ogromna. Nie ma się czym przejmować tak czy siak, taka branża.

I casting
Na początek tworzy się wizytówka. Musicie powiedzieć kilka słów o sobie do kamery. Często też osoba tam siedząca zada wam pytania. Zrobią wam zdjęcia z każdej możliwej strony. Moja rada, nie malujcie się raczej mocno i ubierzcie się dość klasycznie, żeby strój was nie przyćmił. Następnie odegranie dwóch scenek wraz z reżyserem. W jednej prawdopodobnie będziecie źli i smutni, w drugiej możecie krzyczeć. Czysta improwizacja. Stres dopadnie tak czy siak, mimo to podejdźcie luźno. Na korytarzu widzi się pełno osób, skupionych na sytuacji przesadnie. W momencie, kiedy idziecie na takiej zasadzie jak ja, czyli zobaczę jak jest, coś zarobię, poznam kogoś, odpuście sobie nerwy.

Statystowanie
Pamiętam, że ja byłam wysłana do działu zleceń i prawie każdy jest. Najłatwiej się oczywiście dostać do statystowania. Nie są to duże pieniądze około 40-50zł, w zależności od produkcji. Kilka rzeczy warto wiedzieć, mianowicie

  • W jakich godzinach będzie nagranie. Mój pierwszy błąd polegał na tym, że podpisałam umowę, według której pracuję od 8 rano do 20 i tak pracowałam. Za 40zł. Nigdy więcej! 
  • Gdzie będzie nagranie. Zdarzyło mi się mieć takie, na które dojazd zająłby mi ponad godzinę, więc zrezygnowałam. Zdarza się, jak np. jeżeli chodzi o 'Ukrytą Prawdę', że zabiera was bus z centrum i udajecie się na lokację, to mi odpowiada. 
  • Jedzenie. Dużo zależy od produkcji, acz często zdarza się, że dla statystów dostępna jest jakaś marna zupka na cały dzień, oprócz tego herbata, kawa i woda. Zupełnie śmieszne. Może gdyby nagranie nie trwało tyle godzin byłoby to do przyjęcia. Ponownie pochwalę ekipę z 'Ukrytej Prawdy', tam ciągle mieliśmy dostęp do jakichś przekąsek. Obiad miał każdy, ekipa, odtwórcy oraz statyści. Pierwsza jadła ekipa, ale dla nikogo nie brakowało. 
Epizod/Rola
Mi póki co udało się dostać do 'Ukrytej Prawdy' i 'Wawy non stop', to od 90zł do 200zł. Nawet jeżeli dostajecie scenariusz (przesyłają go mailowo), to jest 90%, że coś ulegnie zmianie. Zerknijcie, ale nie uczcie się na pamięć, szkoda czasu. Zarówno w tym wypadku jak i jeżeli chodzi o statystowanie, zapewne ubrania będziecie musieli wziąć swoje. Ktoś dzwoni z garderoby i wyjaśnia wam mniej, więcej jak to ma wyglądać. Mój duży błąd w 'Ukrytej Prawdzie' polegał na tym, że przyszłam bez makijażu i pisałam wam o tym, jeżeli nie czytaliście zapraszam tu. W przypadku 'Wawy' już urocza tapeta została wykonana w domu a pani wizażystka jedynie mnie delikatnie przypudrowała (a nawet pochwaliła makijaż). 

Musicie się przygotować na to, że nagranie jednej sceny trochę trwa. Powtarza się ją, są różne ujęcia. To bywa męczące. Mnie zawsze trochę bolą oczy bo jednak noszę soczewki. Atmosfera bywa nerwowa, zwłaszcza pod koniec dnia. Pamiętajcie, że nie ma się czym przejmować. Nie jesteście profesjonalnymi aktorami, macie prawo do błędu. Na swojej skórze nie doświadczyłam złości ekipy, byłam na szczęście jedynie świadkiem. Na ogół ludzie raczej kontaktowi i bezpośredni, mówiący sobie na 'ty'. 

Casting do roli/serialu
Zanim zostałam wybrana do tej roli epizodycznej w 'Ukrytej Prawdzie', musiałam iść się pokazać reżyserowi. Kilka innych dziewczyn również było na castingu i przyznam, że czułam się mrożona wzrokiem momentami. Casting polegał jedynie na zagraniu sceny, którą dostałam na maila i odpowiedzeniu na kilka pytań. 
Niedługo potem dostałam propozycję stałej roli w 'Wawie non stop', także zaproszono mnie na casting. Ten wspominam najlepiej. Ekipa była najbardziej zainteresowana i coś ciekawego się działo. Czułam się wtedy przed kamerą świetnie. Od samego początku byłam świadoma, że roli nie dostanę. Zwyczajnie nie miałam czasu bo szkoła jest ważniejsza. Warto się pokazać tak czy siak, to kolejne doświadczenie.
Kilka dni temu ponownie z 'Wawy non stop', mały epizod i tu już bez żadnego castingu. Poszłam, zagrałam. Zrobione. 

Zarobki
A ile się czeka? A jak to? Teoretycznie czeka się do 25. każdego miesiąca, ale bywa różnie. Bardzo często wynagrodzenie się spóźnia. Możecie je otrzymać na swoje konto, kiedy podacie jego numer na umowie lub w banku Millenium za okazaniem dowodu. Czasem zdarza się, że pieniądze otrzymujecie do ręki po zakończeniu zdjęć. Zależy od produkcji. 


Weźcie sobie coś do jedzenia. Nie zawsze organizacja jest świetna, lepiej głodnym nie siedzieć. Miło także zabrać jakąś książkę. Przerwy bywają długie. Łatwo o zanudzenie się. 

Wszystko co tu napisałam jest z mojej perspektywy i dotyczy agencji Stars. Znacie jakąś inną? Macie inne doświadczenia? Piszcie! To cenne informacje. Nie jestem aktorką, robię to dla zabawy. Nie traktuję tego poważnie i napisałam to do osób, które mają podobne zamiary. 




20 komentarzy:

  1. Chodziłam statystować do "Galerii" we Wrocławiu. Za pierwszym razem przebrali nas, pomalowali, po czym reżyser wybrał 2 osoby z 10 i pojechaliśmy do domu... :D A 40zł w kieszeń wpadło. Kolejne kilka razy wyglądało tak, że przyjeżdżałam na jakieś kilka godzin, więc te 40zł było do przyjęcia. Ale po jakimś czasie ATM się pokapowało, że coś takiego nie za bardzo im odpowiada i już była wymagana dyspozycyjność od 8 do 20... Wtedy przestałam chodzić, raz tylko pojechałam na kręcenie kilku scen w szpitalu i na kilka godzin zostałam panią pielęgniarką ;) Statystowanie czy udział w takich serialikach jak Ukryta Prawda, Trudne Sprawy itp to fajna sprawa, można zobaczyć jak się tworzy te seriale, poznać ludzi i wpadnie coś do kieszeni. Szkoda tylko, że czasem jednak człowiek się wynudzi, naczeka i wymęczy za marne 40 zł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie :D mnie bardziej interesują zawsze epizody. Czas szybciej leci i lubię być w środku całej akcji

      Usuń
    2. Niestety tutaj rzadko zdarzały się epizody, bo do tych ATM bierze studentów aktorstwa z PWST :(

      Usuń
    3. Jak dostałaś się na casting i skąd wiedziałaś kiedy będzie?

      Usuń
  2. A w który odcinku zagrałaś w Ukrytej Prawdzie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie emitowali jeszcze ;)

      Usuń
    2. A teraz może już coś b yło? Z chęcią bym chciała cię zobaczyć :)

      Usuń
  3. No to faktycznie nie za ciekawie to wszystko wygląda :( I to jeszcze za takie małe pieniądze :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pieniądze są niezłe, tylko trzeba trafić! Bo 45zł za godzinę to genialna stawka

      Usuń
    2. W jakim projekcie 45 zł za godzinę ???? W "Ukrytej Prawdzie"??????
      Bzdura totalna !!!!
      W przypadku odtwórców głównych ról stawki za jeden dzień zdjęciowy - 200 zł, za dwa - 300 zł, a za trzy dni - 500 zł ... i to wszystko, co możesz zgarnąć, niestety

      Usuń
    3. Czytaj ze zrozumieniem, plx. Pisałam, że zależy od serialu, gdzie trafisz. Przeliczyłam sobie na godziny i zdarzyło mi się, że wyszło 45zł. Po co się wściekać

      Usuń
  4. te seriale są durne xd nie wiem jak można je oglądać;_;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja i mój Luby lubimy obejrzeć Ukrytą prawdę albo coś :D zazwyczaj jak bardzo chce nam się spać.

      Usuń
  5. Lubię tą serię postów u ciebie, można się czegoś ciekawego dowiedzieć:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co jakiś czas będę pisać o tym na pewno :D Sama bym z chęcią poczytała o doświadczeniach innych

      Usuń
  6. tvn nieoglądam i jestem zdrowsza mniej emocji wiecej myślenia Magda

    OdpowiedzUsuń
  7. przeczytałam cały post, strasznie mnie zaciekawiłaś ;D

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak dostać się na casting? :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wejdź na stronę Stars Impresariat. Tam znajdziesz potrzebne informacje. Piszesz do nich maila, dodając swoje dwa zdjęcia, wysyłasz i czekasz na ewentualne zaproszenie. I jeszcze mała dygresja... Niech nikt się nie łudzi, że w tym jakże AMBITNYM SERIALIKU, zarobi kosmiczne pieniądze. Odnoszę się oczywiście do jednej z wcześniejszych wypowiedzi. Ktoś napisał stawka wynosi 45zł/godzinę. Ha, ha, ha. Informacja wyssana z dużego palca. Zaproponowano mi jedną z głównych ról i dwa dni zdjęciowe na planie /300 zł/. Stawki są takie: 1 dzień - 200 zł, 2 dni - 300 zł, 3 dni - 500 zł ... i to już koniec niestety, bo to max stawka na planie "Ukrytej..." dla odtwórców głównych ról. Masz być dyspozycyjna przez trzy dni, Przygodę w tym serialu można potraktować jako jedno z wielu doświadczeń ale z pewnością nie zarobisz dużych pieniędzy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Miałem niedawno telefon z agencji Stars w sprawie roli w Ukrytej Prawdzie. W tym tygodniu idę na casting, i tu moje pytanie:
    Na co zwracana jest uwaga podczas takich castingów? Na co ja mam zwrócić uwagę podczas przygotowań? Naturalnie czy trochę teatralnie?

    OdpowiedzUsuń

Bardzo proszę o niereklamowanie swoich blogów w komentarzach.